Odgovori na pogosta vprašanja uporabnikov

Pomoč uporabnikom interna številka: 666

WIFI: Eduroam

eduroam_logo_trans

UL FGG je (od novembra 2006) vključena v omrežje Eduroam.  Eduroam (www.eduroam.si, www.eduroam.org) je evropski projekt, ki omogoča članom sodelujočih institucij brezžičen dostop do interneta na vseh sodelujočih institucijah. Za študente in zaposlene na UL FGG to pomeni, da jim je internet dostopen na UL FGG, drugod po UL, pa tudi med gostovanjem na katerikoli instituciji, sodelujoči v projektu Eduroam.

UPORABNIŠKO IME

Študenti za dostop uporabite uporabniško ime (v obliki ab1234@student.uni-lj.si) in geslo svoje digitalne identitete, ki jo prevzamete na ID portalu Univerze. Tam lahko geslo tudi spremenite.

Zaposleni za dostop uporabijo svoje omrežno uporabniško ime in geslo (username@fgg.uni-lj.si).

Navodila za Windows, Android, Apple in Linux:
  • Network SSID (network name): eduroam
  • uporabniško ime in geslo (username@fgg.uni-lj.si)
  • certifikat: brez certifikata
POKRITOST S SIGNALOM

V stavbah UL FGG je brezžično omrežje dostopno v vstopnih avlah stavb na Jamovi in Hajdrihovi, v obeh čitalnicah, na hodnikih pred predavalnicami in kabineti, v kabinetih, sejnih prostorih ter v računalniških učilnicah.

Upoštevajte, da je hitrost povezave odvisna od vašega položaja (armatura v stebrih in stropovih onemogoča prehod signala), obljudenosti prostora in števila povezanih računalnikov.

Področje signala je označeno s simboli Eduroam. Tako naj bi bilo tudi na drugih sodelujočih institucijah. Spisek sodelujočih institucij v Sloveniji je tule, spisek institucij po posameznih državah Evrope pa tule. Če ste v sklopu domače institucije uredili vse potrebno in se uspešno povezali v omrežje Eduroam, ob gostovanju ne potrebujete nobenega dodatnega dela – v območju signala Eduroam se lahko takoj povežete.

POMOČ:
TELEFON: Cisco IP-telefon 7821

Navodila za IP telefon Cisco 7821:

KLIME: Splošna navodila

Izbira željene temperature:

S pritiskom na tipki izberemo željeno temperaturo.

 

Izbira načina delovanja:

S pritiskom na tipko izberemo med načini delovanja:

  • Hlajenje
  • Gretje
  • Ventilacija

 

Izbira stopnje delovanja ventilatorja:

S pritiskom na tipko lahko izberemo hitrost delovanja ventilatorja.

Pri načinu delovanja hlajenje ali gretje, lahko izberemo stopnje delovanja ventilatorja: nizka, srednja, visoka ali Auto.

Pri načinu delovanja ventilacija, lahko izberemo stopnje hitrosti: nizka, srednja ali visoka.

 

Podrobnejša navodila najdete tukaj.

KLIME: Vklop in izklop programske ure

Za nastavitev programske ure pritisnemo na simbol ure .

Izberemo vklop ali izklop programske ure.

Nato s tipkama gor in dol izberemo uro vklopa oz. izkopa programa.

Postopek zapustimo s tipko .

Če je izbran vklop, se na zaslonu vidi simbol . Če je izbran izklop, se na zaslonu vidi simbol .

Če želimo izbrisati vklop in izklop po uri, pritisnemo na simbol ure izberemo simbol ali , nastavimo čas na prazno: in s tem zapustimo postopek programiranja.

Podrobnejša navodila najdete tukaj.

PROGRAMI: Dostop do člankov (Web of Science)

Dostop v Web of Science z zunanjih IP naslovov:

Potrebna je prijava z digitalno identiteto zaposlenega ali študenta UL FGG (zaposleni uporabite običajno FGGjevo uporabniško ime in geslo; redno vpisani študentje jo dobite na ID portalu UL).

  • Na spletni strani http://login.webofknowledge.com v spisku pod »INSTITUTIONAL USERS SIGN IN« izbereš »Arnes AAI federation« in kliknete Go
  • Na strani »Izberite domačo organizacijo« izberete Univerza v Ljubljani in kliknete Izberite,
  • V oknu za prijavo potem vnesete uporabniško ime in geslo (npr. ab1234@student.uni-lj.si ali uporabnik@fgg.uni-lj.si in pripadajoče geslo) in kliknete Login;

Če je potrebno, potrdite podatke na naslednji strani in pridete v Web of Science.

PROGRAMI: Aktivacija MS Windows in MS Office

S prihodom Windows Vista je Microsoft spremenil način licenciranja svojega programja tako, da je po namestitvi potrebna aktivacija, sicer izdelek po preskusni dobi preneha delovati. Aktivacija je potrebna za Windows 7,8.1,10, Windows server, Office 2010, 2013 itd.

Ker ima Univerza z Microsoftom sklenjeno krovno pogodbo, imamo pravico do aktivacije na dva načina:

  • na računalnikih, ki so stalno ali občasno povezani v omrežja Univerze (vsaj nekajkrat na leto), se izdelke aktivira s pomočjo ključa za množično aktivacijo preko KMS strežnika Univerze;
  • za ostale računalnike (za rabo doma ali zunaj omrežja Univerze) ima Univerza na voljo za vsak izdelek omejeno število aktivacij s ključem MAK.

S postavitvijo KMS strežnika na Univerzi je aktivacija z množičnim ključem kar se da enostavna:

  • v kolikor je računalnik med nameščanjem programja povezan v lokalno omrežje UL FGG, se izdelek aktivira samodejno med namestitvijo; potreben ni noben dodaten poseg;
  • sicer morate računalnik povezati v naše omrežje (neposredno ali preko VPN povezave) in opraviti ročno aktivacijo:
    – za sistem Windows z Nadzorna plošča / Sistem / Aktiviraj,
    – za Office v kateremkoli programu kliknite Datoteka / Pomoč / Aktiviraj.

Aktivacijo s ključem MAK moramo ročno opraviti sodelavci RC -> helpdesk.

UL FGG omogoča študentom in zaposlenim aktivacijsko kodo za operacijske sisteme za domačo uporabo z MSDNAA licenco. Licence se dobi s prijavo v “spletni referat“.

PROGRAMI: Mathematica

Univerza ima sklenjeno campus pogodbo za uporabo programa Mathematica. To pomeni, da zaposleni lahko polno verzijo programa uporabljajo na vseh računalnikih v lasti UL FGG za potrebe pedagoškega in raziskovalnega dela

Program za namestitev je sedaj na običajnem omrežnem področju. Na voljo je le program za namestitev zadnje verzije.

Postopek za pridobitev aktivacijske kode:

  • vpišite se v spletno učilnico: https://ucilnica.fgg.uni-lj.si
  • vstopite v predmet “Moodle za učitelje”, izberite “Aktivacijska koda Mathematica” in sledite navodilom.

Za vsa vprašanja v zvezi s prenosom in aktivacijsko kodo programa v okviru uporabniškega spletnega portala Wolfram User Portal se lahko obrnete na: helpdesk@uni-lj.si. Tam nudijo tudi tehnično podporo pri nameščanju programa na računalnike.

PROGRAMI: Office 365 for Education

Storitve Office365 so zaposlenim na voljo v okviru plana Office 365 Education A2. Office 365 za izobraževanje je komplet storitev in orodij, ki članicam Univerze v Ljubljani omogoča podporo sodelovanju in komunikaciji med vsemi udeleženci v izobraževanju. Omogoča varno mobilno delo preko različnih odjemalcev in širokega nabora spletnih brskalnikov.

Na voljo je:

  • SPLETNA IN NAMIZNA PISARNIŠKA ZBIRKA OFFICE 365 (ustvarjanje in urejanje dokumentov v programih Word, OneNote, PowerPoint in Excel preko spletnega brskalnika; namizno različico programa Office lahko namestite na 5 računalnikov)
  • VARNA ZASEBNA SHRAMBA V OBLAKU (OneDrive za podjetja nudi 1 TB osebnega prostora za shranjevanje dokumentov, ki se sinhronizirajo z računalnikom in omogoča dostop brez povezave in tesno povezavo s pisarniško zbirko Office)
  • SHAREPOINT (za upravljanje z dokumenti in projekti)

Prijava (ne deluje v Crome):  https://login.microsoftonline.com/ . 

Ko se povežete na spletno stran Office 365, vpišete uporabniško ime (uporabniško ime@fgg.uni-lj.si) in kliknete Vpis. Z vpisom boste preusmerjeni na sts.uni-lj.si, kjer vas bo pojavno okno prosilo za uporabniško ime in geslo. Ko se prijavite imate na vrhu navigacijsko vrstico z aplikacijami in nastavitvami.

POŠTA: Namestitev poštnega računa za Exchange

Podrobna navodila za nastavitev e-poštnih odjemalcev so na voljo na povezavi https://oblak.fgg.uni-lj.si v mapi “Navodila za oblak in e-poštne odjemalce”. V oblak se prijavite z vašim fgg uporabniškim imenom in geslom: uporabnik@fgg.uni-lj.si

POŠTA: Kako dobiti nazaj izbrisana sporočila

1. Prijavite se v spletno pošto. owaobnoviizbrisaneelemente
2. Desni klik na mapo Deleted Items -> Obnovi izbrisane elemente.
3. Izberete elemente, ki jih želite dobiti nazaj -> kliknete na ikono Obnovi izbrane elemente in izberete mapo kam naj obnovi te elemente.

POŠTA: Menjava poštnega gesla

1. Prijavite se v spletno pošto.

2. Na desni strani zgoraj izberite

3. Nato izberete “Možnosti”, se postavite na “Moj račun” in desno spodaj izberete “Spremenite Geslo” (Slika 1)  

 

POŠTA: Samodejno posredovanje e.pošte na drug naslov

E-poštni strežnik lahko vsa sporočila samodejno posreduje na drug naslov.

Če želite, da strežnik posreduje sporočila na na novi@naslov:

  1. se prijavite v spletno e-pošto,
  2. desno zgoraj kliknite Možnosti -> Pošta -> Samodejna obdelava -> Pravila nabiralnika in čiščenja
  3. nato kliknemo “+” in ustvarite novo pravilo za mapo Prejeto…,
  4. dodajte novo pravilo oblike “Ko pride novo sporočilo in [uporabi za vsa sporočila] preusmeri sporočilo na naslov novi@naslov”
  5. potrdite ter shranite.
POŠTA: Samodejni odgovori ob odsotnosti

E-poštni strežnik lahko ob prejemu pošte pošiljatelju samodejno pošlje obvestilo (npr. ob vaši odsotnosti)

Če želite, da strežnik posreduje sporočila na na novi@naslov:

  1. se prijavite v spletno e-pošto,
  2. desno zgoraj kliknite Možnosti -> Pošta -> Samodejna obdelava -> Samodejni odgovori in nato nastavi samodejne odgovore,
  3. pripravite sporočilo po navodilih
  4. potrdite ter shranite.
POŠTA: Namestitev pravila za slamnata sporočila (SPAM)
Če za branje pošte uporabljate program Outlook:
1. V orodni vrstici izberemo (1.) »Rules« nato izberemo (2.) »Create Rule…« (Slika 1)  spam_slika_1
2. V okencu, ki se pojavi, izberemo možnost (1.) »Subject contains« in vnesemo besedilo (2.) »[SPAM-]«. (Slika 2) spam_slika_2
3. Izberemo možnost »Select Folder…« (Slika 3) in v oknu, ki se pojavi izberemo (1.) »Junk E-Mail« in (2.) »OK« (Slika 4) spam_slika_3 spam_slika_4
4. Izberemo »OK« (Slika 5). Ko se nam pokaže pogovorno okno (Slika 6) izberemo (1.) »Run this rule now on messages already in the current folder« ter nato (2.) »OK«. spam_slika_5 spam_slika_6
Če za branje pošte uporabljate program Thunderbird:
1. Poženemo program Thunderbird.
2.

Izberemo poštni naslov na katerem želimo uporabiti pravilo. (1.)

Nato izberemo »Upravljaj s filtri sporočil« (2.) (Slika 1)

 spam_tb_slika_1
3. Izberemo »Nov …« (Slika 2) spam_tb_slika_2
4. Vnesemo željeno ime filtra (1.). Nato vnesemo merilo »[SPAM-]« (2.). (Slika 3)  spam_tb_slika_3
5. Izberemo mapo v katero želimo prestaviti slamnata sporočila in izberemo »V redu«. (Slika 4) spam_tb_slika_4
MREŽA: Reševanje zbrisanih datotek na datotečnem strežniku

Na datotečnem strežniku je vključeno varnostno ohranjevanje (t.i. Shadow Copy) datotek v skupni rabi (na omrežnih področjih). Ta možnost omogoča reševanje zbrisanih ali povoženih (prekopisanih) teh datotek ter primerjavo trenutnih verzij s starimi, seveda le na omrežnih področjih strežnika.

Varnostne (“Shadow”) kopije se shranjujejo vsak delavnik ob 6h zjutraj in opoldne. Shranjenih je toliko verzij, kolikor dovoljuje prostor.

Povoženo datoteko rešite na sledeč način. Odprite okno z lastnostmi datoteke: z desnim gumbom kliknite na datoteko in v meniju izberite Lastnosti/Properties shadowcopy1
…. in nato zavihek Prejšnje različice/Previous versions. V njem se pojavi spisek tistih starih verzij datoteke, ki so na voljo; izdelava tega spiska lahko traja precej dolgo (nekaj minut). shadowcopy2

S klikom:

  • Obnovi/Recover datoteko vrnete v stanje ob času shranjene verzije,
  • Kopiraj/Copy datoteko lahko nekam skopirate,
  • Odpri/View pa datoteko pregledate v programu, ki služi odpiranju datotek te vrste.
Zbrisano datoteko rešite tako, da pregledate vsebino nadrejene mape (desni klik na imenu mape, lahko pa tudi na njenem ozadju, Prejšnje različice/Previous versions, Odpri/View) in prekopirate željeno datoteko nazaj na njeno mesto. Podobno postopate pri zbrisani mapi.
MREŽA: Zamenjava gesla za domeno
1. Pritisnite kombinacijo tipk “Ctrl + Alt + Del” in izberite “Change a password…”. menjavagesla1
2. V prvem okencu vtipkajte “fgg.uni-lj.si\vase_uporabnisko_ime”.
3. V ostala okenca vnesite staro in novo geslo in pritisnite puščico, nato pa še “OK”. menjavagesla2
MREŽA: Oddaljeni dostop na službeni računalnik

Za dostop na službeni računalnik z drugega računalnika (doma, v službi ali drugje) morate na njem omogočiti “Remote desktop” oz. “Oddaljeni dostop” v lastnostih računalnika:

  1. v Windows Vista ali 7 kliknete z desno tipko na ikoni Računalnik / Computer, v meniju izberete Lastnosti / Properties in nato v oknu levo kliknete Nastavitve za oddaljeni dostop / Remote settings
  2. nato na zavihku Oddaljeno / Remote acess odkljukate možnost oddaljenega dostopa.

Za oddaljeni dostop potem uporabite program Povezava z oddaljenim namizjem / Remote desktop connection; navesti morate polno ime računalnika, na katerega se povezujete (če je vašemu računalniku ime i7core, je polno ime vašega računalnika i7core.fgg.uni-lj.si

Prijaviti se morate s tistim uporabniškim imenom in geslom, s katerim je prijavljen trenutni uporabnik računalnika.

MREŽA: Vzpostavitev VPN povezave

VPN (virtual private network) je način za povezavo dveh računalnikov v različnih omrežjih. Ko vaš računalnik z VPN klientom povežete v mrežo FGG, je vaš računalnik povezan tako, kot bi bil vključen neposredno v omrežje FGG npr. v vaši sobi:

  • dostopate do omrežnih diskov (npr. diski M:usr I:install P:prg)
  • uporabljate programe, ki za delovanje potrebujejo dostop do mreže
  • preko klienta za oddaljeno povezavo dostopate do vašega računalnika v službi

NAVODILA ZA UPORABO VPN

Pred prvo uporabo nam z e-pošto na helpdesk@fgg.uni-lj.si sporočite, da želite uporabljati VPN povezavo, da vam to omogočimo. Ker je število hkratnih VPN povezav omejeno, je trajanje enkratne zveze ob neaktivnosti omejeno na eno uro.

Windows

Na “I:\VPN povezava” izberite zagonski program, primeren za vaš operacijski sistem. Ob prijavi za VPN vnesete svoje uporabniško ime in geslo za prijavo v domeno FGG (fgg\username). Program vam med vaše povezave namesti novo “UL FGG VPN povezavo” (če ob namestitvi izberete možnost za namizje vam doda tudi bližnjico na namizje), preko katere kasneje lahko zaženete VPN povezavo.

Mac OS

  1. Odprite System preferences in izberiteNetwork;
  2. kliknite + spodaj levo za dodajanje nove omrežne povezave;
  3. za Interface izberite VPN;
  4. kot tip VPN povezave izberite PPTP, vpišite ime (npr. FGG VPN) in kliknite Create.
  5. Sedaj odprite pravkar narejeno povezavo;
  6. vnesite ime strežnika ter svoje omrežno uporabniško ime;
  7. kliknite Authentication, vpišite svoje omrežno geslo in kliknite OK;
  8. kliknite Apply, nato Connect in povezava se vzpostavi.
MREŽA: Popravilo nastavitev na VPN2

NAŠ exe VPN:

Popravite nastavitve obstoječe povezave takole:

  • Odprite obstoječo UL FGG VPN (L2TP) kot bi se nanjo želeli povezati oz. pojdite preko Start menija v Settings/Nastavitve>Network&Internet>/Omrežjje in internet>VPN> UL FGG VPN (L2TP)
  • Namesto na Connect/Poveži izberite Advanced Options/Dodatne možnosti
  • V naslednjem oknu izberite Edit/Uredi
  • Pri server name or address/ime strežnika popravite v gragevpn2.fgg.uni-lj.si oz. dodajte 2 za gragevpn
  • Izbiro Shranite in se povežite.

V primeru da teh nastavitev ne vidite se prosim obrnite na podpora@fgg.uni-lj.si

RDPGW:

Popravite nastavitve obstoječe povezave takole:

  • Poženite program za povezavo na oddaljeni računalnik,
  • Kliknite »Pokaži možnosti«
  • Kliknite zavihek »Dodatno«
  • Pri »Vzpostavi povezavo od kjerkoli« kliknite »Nastavitve«
  • Kliknite »Uporabi te nastavitve…« in v polje »Ime strežnika« spremenite v gragevpn2.fgg.uni-lj.si, oz. dodajte 2 za gragevpn. Za »Način prijave« pustite »Omogoči poznejšo izbiro«, ter odkljukajte »Pri lokalnih …«


Popravite nastavitve obstoječe povezave takole:

    • Odprete Nadzorno ploščo/Control panel in v njej Središče za omrežje in skupno rabo/Network and sharing center
    • V levem stolpcu kliknete Spreminjanje nastavitev kartice/Change adapter settings
    • V oknu Omrežne povezave/Network connections kliknete z desno na ikoni VPN povezave in izberete Lastnosti/Properties
    • Na prvem zavihku Splošno/General zamenjate vrsto Ime gostitelja s gragevpn.fgg.uni-lj.si na gragevpn2.fgg.uni-lj.si oz. dodajte 2 za gragevpn

Vse ostale nastavitve pustite nespremenjene ter s potrditvijo zaprete vsa okna.

MREŽA: Oddaljeni dostop na službeni računalnik brez VPN povezave

Na robu fakultetnega omrežja, na računalniku gragevpn.fgg.uni-lj.si, smo vzpostavili prehodni strežnik za oddaljeno namizje (remote desktop gateway). Za varno povezavo na vaš računalnik v omrežju FGG od daleč tako ni več potrebno predhodno vzpostavljati VPN povezave, le v nastavitvah programa za povezavo na oddaljeni računalnik morate dodati naslov prehodnega strežnika.

 

V verziji za Windows, kjer je program za povezavo del sistema, gre takole (kot na sliki spodaj):

 

  • Poženite program za povezavo na oddaljeni računalnik,
  • Kliknite »Pokaži možnosti«
  • Kliknite zavihek »Dodatno«
  • Pri »Vzpostavi povezavo od kjerkoli« kliknite »Nastavitve«
  • Kliknite »Uporabi te nastavitve…« in v polje »Ime strežnika« vnesite gragevpn.fgg.uni-lj.si, za »Način prijave« pustite »Omogoči poznejšo izbiro«, ter odkljukajte »Pri lokalnih …«

V kolikor potrebujete pri tem pomoč, se oglasite v RC.

 

Varna povezava teče znotraj HTTPS tunela, kar omogoča rabo povezave tudi tam, kjer je izstopni VPN promet preprečen. Omogočena je tudi raba lokalno priključenih naprav na oddaljenem računalniku ter kopiranje med lokalnim in oddaljenim računalnikom.

 

Za uporabnike Macov in iPadov je v Apple store zastonj na voljo Microsoftov program Remote desktop za tovrstno povezavo, za uporabnike Androida pa v Google play.

MREŽA: Prva prijava na računalnik zunaj omrežja UL FGG

Ob prvi prijavi na vaš novi računalnik mora slednji preveriti vašo identiteto, zato se mora povezati z omrežnim strežnikom, ki zunaj omrežja UL FGG ni dostopen.

Če se prijavljate na UL FGG to pomeni, da morate računalnik v omrežje povezati s kablom, oz. če to ni mogoče, postopati po spodnjem navodilu s tem, da se prej povežete v brezžično omrežje Eduroam.

Če se prijavljate zunaj UL FGG, npr. doma, se morate pred prijavo povezati v svoje domače omrežje, nato pa, prav tako pred prijavo, še vzpostaviti VPN povezavo v omrežje UL FGG. Na računalniku je za vzpostavitev VPN povezave že vse pripravljeno.

Na prijavnem zaslonu sta v desnem spodnjem kotu dve ikoni:

za povezavo v internet (npr. v vaše domače omrežje, spodaj obkrožena z rdečo) in

 za vzpostavitev VPN povezave (oranžna).

S klikom na prvo se najprej prijavite/povežite na svoje domače brezžično omrežje (WiFi). Vnesti boste morali potrebne podatke in geslo za povezavo. Lahko se v domače omrežje povežete tudi s kablom; v tem primeru prijava v omrežje ni potrebna.

 

 

 

Nato s klikom na drugo ikono vzpostavite še varno VPN povezavo. Za prijavo uporabite svoje uporabniško ime in geslo (digitalno identiteto UL FGG).

 

 

 

 

Šele nato se prijavite na računalnik, prav tako s svojim uporabniškim imenom in geslom. Računalnik si bo potem zapomnil vaše podatke, zato pri naslednjih prijavah zadostuje, da se prijavite lokalno, brez povezave v kakršnokoli omrežje in brez vzpostavljanja VPN povezave. Oboje lahko potem vzpostavite po prijavi.

MREŽA: Preslikava omrežnega področja

Programi, ki jih uporabljamo z omrežja pričakujejo omrežna področja pravilno preslikana na omrežne pogone. Na računalnikih, včlanjenih v domeno, se ta preslikava vzpostavi samodejno ob prijavi. Ostali si morate povezave vzpostaviti ročno.

Omrežna področja morajo biti preslikana takole:

  • I:   \\gragerc\install
  • M:   \\gragerc\usr
  • P:   \\gragerc\prg

Postopek za preslikavo je naslednji.

Windows Vista in Windows 7

  1. Odprite Računalnik (Start/Računalnik),
  2. na vrhu izberite Preslikaj omrežni pogon,
  3. za Pogon napišite/izberite eno od gornjih črk,
  4. za Mapo napišite pripadajoče omrežno področje
  5. pri zahtevi za vnovično vzpostavitev povezave ob prijavi naj bo kljukica,
  6. kljukica naj bo tudi pri Pri vzpostavitvi uporabi drugo uporabniško ime,
  7. kliknite Dokončaj,
  8. vnesite svoje omrežno uporabniško ime (FGG\…) in geslo,
  9. pri zahtevi, naj si zapomni uporabniško ime in geslo, naj bo kljukica,
  10. kliknite Potrdi.

V oknu Računalnik se pojavi novo omrežno mesto. Postopek ponovite za vsako omrežno področje. Pri njih vnos uporabniškega imena in gesla ni potreben, uporabijo se prej uporabljeni podatki.

Če postopate pravilno (odkljukate, da si računalnik zapomni uporabniško ime in geslo), je preslikavo potrebno za vsako področje storiti le prvič. Ob menjavi gesla boste morda morali ob vzpostavljanju vnesti novo geslo.

Windows 8.1 in 10

1. Odprite Raziskovalca (bližnjica na tipkovnici Windows+e),
2. Z desno tipko na miški kliknite na Omrežje/Network izberite pogovorno okno Preslikaj omrežni pogon/Map network drive. preslikavaomreznegapodrocja1
3. Odpre se pogovorno okno: Preslikaj omrežni pogon/Map network drive. preslikavaomreznegapodrocja2
  1. Na seznamu Pogon/Drive izberete črko pogona.
  2. V polje Mapa/Folder vnesite pot do mape ali računalnika ali kliknite Brskaj, če želite najti mapo ali računalnik.
  3. Če želite vzpostaviti povezavo vsakič, ko se prijavite v računalnik, potrdite polje Znova vzpostavi povezavo ob prijavi/Reconnect at sign-in.
  4. Kliknite Dokončaj/Finish

MacOS

Na področjih s programi in namestitvami ni programja za Mac.

  1. Odprite Finder;
  2. v meniju izberite Go;
  3. v okencu Server vpišite smb://, kjer nadomestite z imenom datotečnega strežnika, kjer je želeno omrežno področje in kliknice Connect;
  4. za prijavo vnesite domeno, svoje omrežno uporabniško ime in geslo ter kliknite OK;
  5. izberite želeno omrežno področje in postopek zaključite s klikom OK.

Če želite, da se povezava z omrežnim področjem samodejno vzpostavi ob vsaki prijavi na računalnik, priključeno področje (Volume) dodajte med Login Items: System preferences / Accounts / / Login Items / in dodajte volumen med aplikacije, ki se ob prijavi samodejno poženejo.

MREŽA: Dostop do področja za FTP

Za prenos datotek izven lokalnega omrežja FGG lahko uporabite FTP.

FTP področje vam je znotraj omrežja FGG na voljo kot omrežno področje \\FGG-WEB\FTP (s kopiraj-prilepi prenesite krepki del besedila v okno Naslov navadnega Raziskovalca, pa boste tam). Za dostop uporabite svoje (omrežno, domensko) uporabniško ime in geslo. Pri takem dostopu imate vse pravice pri urejanju datotek v področjih Sendable in Uploads in podrejenih.

Zunaj lokalnega omrežja FGG je to področje na voljo na spletnem naslovu ftp://ftp.fgg.uni-lj.si/. Uporabniško ime oz. geslo ni potrebno; če ju vaš program za FTP zahteva, uporabite uporabniško ime anonymous, kot geslo pa vaš e-poštni naslov. Pri tem dostopu lahko datoteke nalagate samo na področje Uploads in podrejena; vsebina tega področja ni vidna. K sebi lahko datoteke prenesete le s področja Sendable in podrejenih. Tako je zato, da zunanji uporabniki ne morejo na naše FTP področje nalagati datotek za zunanje uporabnike.

Za dostop od zunaj lahko uporabite kar Raziskovalca (Windows explorer): v okno za naslov (Address) vpišite zgornji spletni naslov. Datoteke lahko prenašate kar tako, kot jih običajno kopirate. Uporabite lahko tudi spletne brskalnike, npr. Internet Explorer.

Za posredovanje datotek nekomu zunaj FGG naredite naslednje:

  • na področju \\FGG-WEB\FTP\Sendable naredite novo področje, npr. ZaTebe,
  • datoteke za tistega zunaj skopirajte v to področje,
  • tistemu zunaj so te datoteke dostopne na ftp://ftp.fgg.uni-lj.si/Sendable/ZaTebe z anonimnim FTP dostopom,
  • ko jih dotični sname, jih lahko s področja \\FGG-WEB\FTP\Sendable\ZaTebe zbrišete le sami.

Če hoče nekdo zunaj FGG posredovati datoteke vam, naredite naslednje:

  • tisti zunaj naj z anonimnim FTPjem na področju ftp://ftp.fgg.uni-lj.si/Uploads naredi novo področje npr. ZaVas,
  • svoje datoteke za vas tja skopira s FTPjem,
  • vam so te datoteke dostopne na področju \\FGG-WEB\FTP\Uploads\ZaVas,
  • ko jih prekopirate k sebi, jih zbrišite.

FTP področje je javno, dostopno vsem. Če prenašate datoteke zaupne narave, jih pred kopiranjem na FTP področje pozipajte in zip zaščitite z geslom.

MREŽA: Vzpostavitev brezžične omrežne povezave

Za brezžično omrežno povezavo je na FGG (in na drugih članicah UL) na voljo Eduroam.

MREŽA: Prižiganje računalnikov po omrežju

NASTAVITVE

1. V BIOSu PCja omogočimo (Enabled) možnost zbujanja (WOL, wake-on-LAN, PME, Power On by Onboard Lan…). Različni BIOSi imajo lahko različna poimenovanja, običajno pa se ta nastavitev skriva na strani z nastavitvami porabe (Power management). wakeonlanbios
2. V operacijskem sistemu zbujanje omogočimo  

a. pri PCjih v nastavitvah mrežne kartice (Device Manager / Network Adapters / Properties)

b. kliknikte Windows logo tipko + R vpišite powercfg.cpl in kliknite OK. Izberite Change settings that are currently unavailable. Odkljukate Turn on fast startup (recommended) [tako da bo isto kot na sliki].

wakeonlandevicemanager

 c. pri MACih v sistemskih nastavitvah MacOSX (System Preferences / Energy Saver / Power Adapter) MacBook Pro: Graphics performance according to battery

NASLOV RAČUNALNIKA

Potrebujemo naslov omrežnega adapterja (ti. MAC naslov; naslov je oblike 11-22-33-44-aa-bb, zapisan je šestnajstiško). Dobimo ga takole:

  • Windows: poženemo ukazno vrstico (CMD, Start / Run / cmd) in v črnem oknu natipkamo ukaz “getmac”. Naslov najdemo kot physical address pri adapterju “Povezava lokalnega omrežja”. Če imamo v računalniku več mrežnih adapterjev (npr. še brezžično), pazimo da izberemo pravo (getmac /v).
  • MacOSX: poženemo terminal in natipkamo ukaz “networksetup -listallhardwareports”. Zopet pazimo, da izberemo pravi naslov, če jih je več.

ZBUJANJE

Pred bujenjem od zunaj moramo vzpostaviti VPN povezavo v omrežje FGG. V brskalnik vpišemo spodnji naslov:

  • http://wol.fgg.uni-lj.si:5080

Tu vnesemo pridobljeni MAC naslov, za območje pa del omrežja v katerem je vaš računalnik. Če v spodnje okence vnesete ime vašega računalnika in kliknete “Preveri stanje”, s tem preverite, ali se je računalnik že zbudil.

Za bujenje si lahko pripravite tudi zaznamek: vaš računalnik zbudi naslednji naslov: (11-22-33-44-55-66 nadomestite z MAC naslovom vašega računalnika, FGG pa z območjem, kjer je računalnik povezan):

  • http://wol.fgg.uni-lj.si:5080/?wakeonlan=11-22-33-44-55-66&area=FGG

Priporočamo, da pred pred prvo uporabo zbujanje preskusite.

DIGITALNO PODPISOVANJE DOKUMENTOV: Izdelava lastnega digitalnega potrdila z Officeom
Za digitalno podpisovanje dokumentov potrebujete osebno digitalno potrdilo, vezano na vaš službeni e-poštni naslov. Potrdilo vam lahko izda zunanji zaupanja vreden izdajatelj (npr. Sigen-CA, PoštarCA ipd). V kolikor takega potrdila nimate, ga lahko izdelate tudi sami, vendar v tem primeru prejemniku avtentičnost potrdila ne bo zagotovljena in podpis ne bo vreden zaupanja. Tako potrdilo za podpisovanje e-pošte ni ustrezno.

Lastno digitalno potrdilo lahko izdelate s programom ŞelfCert.exe v Officeu ali z Adobe Readerjem in potrem v obeh primerih velja za programe Officea (Word, Excel ipd.) kot tudi za  Adobe Reader.

Program SelfCert.exe se nahaja v mapi med ostalimi programi Officea. Ker ga ni v meniju Start, ga morate poiskati v eni od podmap »C:\Programske datoteke\Microsoft Office\OfficeXX«, kjer je XX številka verzije Officea (npr. 16). Ko ga poženete, se odpre naslednje okno:

 srcset=

Pri imenu vašega potrdila seveda vpišite svoje ime in priimek. Kliknite V redu in program bo ustvaril potrdilo:

 srcset=

Potrdilo je shranjeno v shrambi potrdil Windows.

DIGITALNO PODPISOVANJE DOKUMENTOV: Izdelava lastnega digitalnega potrdila z Adobe Readerjem

V programu Adobe Reader digitalno potrdilo naredite kar s programom samim: v meniju Edit izberite Preferences, v levem stolpcu nato Signatures ter More pri Identities & Trusted Certificates

V spodnjem oknu izberite v levem stolpcu »Windows Digital IDs« ter kliknite ikono za novo potrdilo zgoraj levo:

Nato »Add a new self signer digita ID«:

Ter v naslednjem oknu vpišite svoje podatke:

S klikom Finish potrdilo izdelate in shranite v shrambi potrdil Windows.

DIGITALNO PODPISOVANJE DOKUMENTOV: Podpisovanje dokumentov Officea
V dokumente Officea (Word, Excel, PowerPoint,…) digitalni podpis vstavite kot vrstico s podpisom v meniju Vstavi:

Izpolnite okno s podatki podpisnika. Po kliku Vstavi se v dokumentu pojavi podpisno mesto:

Klliknite na njem z desno tipko in v meniju izberite »Podpiši«:

V podpisnem oknu določite vidni izgled podpisa:

S klikom »Izbira slike« lahko vnesete sken dejanskega podpisa. S klikom na »Spremeni« izberete digitalno potrdilo, s katerim boste dokument podpisali:

Prikazano je izbrano potrdilo, s klikom na »Več možnosti« pa ga lahko zamenjate. Izbiro potrdite s klikom »V redu«.
S klikom »Podpiši« potem v dokument vstavite digitalni podpis. Poleg vidne slike podpisa tega sestavlja še nevidna koda, izračunana iz vsebine dokumenta. Sprememba vsebine zato podpis razveljavi. Dokument smete zato podpisati šele, ko je vsebina dokončna, po podpisu dokumenta ne smete več popravljati, ali pa morate podpisovanje ponoviti.

DIGITALNO PODPISOVANJE DOKUMENTOV: Podpisovanje dokumentov v Adobe Readerju

PDF podpišete, ko je odprt v Adobe Readerju. V meniju Tools kliknite na Open poleg Certificates in nato na »Digitally Sign« na vrhu:
        

Kliknite in s potegom narišite v dokumentu pravokotnik s podpisnim mestom, ter nato izberite potrdilo za digitalni podpis in kliknite Continue:
nato na »Digitally Sign« na vrhu:

Kliknite »Sign« in shranite dokument z novim imenom. Novi dokument je podpisan, kar je označeno, kjer ste to določili:
nato na »Digitally Sign« na vrhu: